Om man bor nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar göteborgaren Lena Nilsson och stockholmaren Palle Lilja, som båda gjort sig av med sina kära fyrhjuliga vänner.
Bilarna blir allt fler, i världen och i Sverige. Men det finns människor som går mot strömmen, säljer bilen och hittar miljösmartare sätt att ta sig fram.
I Göteborg, eller snarare kranskommunen Mölndal, bor Lena Nilsson sedan slutet av 2011. Hon var en inbiten bilist som hade haft flera bilar i sin ägo genom åren, när hon la ut den senaste på Blocket våren 2012. Det blev hennes sämsta affär någonsin, men hon var ändå nöjd.
– Jag saknar den verkligen inte, tvärtom. Och det är lite fascinerande egentligen eftersom jag alltid har tyckt mycket om mina bilar.
Var bilberoende
Tidigare bodde hon i en mindre stad i Blekinge, och var helt bilberoende. I samband med flytten till Mölndal bestämde hon sig: bilen var överflödig i hennes liv.
I början åkte hon spårvagn och buss, men sedan i juli i år tar hon sig fram överallt på cykel. Hon kör de 6 km till jobbet i snabbt tempo och duschar när hon kommer fram – inte alla förunnat.
Och cyklandet ger effekt.
– Jag har alltid tränat och hållit mig i form, men faktum är att jag mår generellt bättre nu när jag cyklar. Jag känner mig starkare, ryggen mår bättre, jag är hungrigare, sover bättre och börjar få bättre flås. Det förbättrades mest de första veckorna, berättar hon.
Inte cykelvänligt
Att lära sig hitta med cykel har inte varit enkelt, Göteborg är inte den mest cykelvänliga staden (det är i stället Malmö, enligt Cykelfrämjandets kommunvelometer) och många gånger har hon stått och känt sig förvirrad i ett vägskäl.
Men att ha bil tycker hon är ännu besvärligare.
– Det känns omodernt att ha bil i en stad, säger hon och har samtidigt förståelse för att alla inte tycker som hon.
– Jag kan verkligen förstå barnfamiljen som behöver skjutsa till aktiviteter och kanske storhandla. Själv är jag ju ensam, det är nog lättare för mig.
Aktiviteter kräver planering
Palle Lilja i Stockholm är sambo och hans två barn, 7 och 10 år gamla, bor med honom på deltid.
– Visst kräver det lite mer planering när de ska på sina aktiviteter, men det är inget problem, tycker han.
Palle Lilja på en av sina promenader i närområdet. Hit tar man sig inte med bil.
Där Palle Lilja bor, i förorten Farsta, har många bil. Själv menar han att det är helt onödigt.
– Vi har väldigt bra kollektivtrafik i hela Stockholm och här i Farsta kan vi välja mellan tunnelbana, buss och pendeltåg! Så det är smidigt, säger han.
Skilde sig från bilen
Det var i samband med skilsmässan från barnens mamma för några år sedan som han gav upp bilen. Tidigare använde de den till att veckohandla och åka iväg på äventyr. Nu handlar Palle och hans sambo i den närmsta butiken och familjen hittar äventyren genom att åka kollektivt eller ge sig ut på promenader i närområdet.
– Det är väldigt skönt att promenera, och om man går och cyklar får man bättre hälsa också, säger Palle och citerar en skämtteckning som dykt upp på faceboook nyligen: ”Cykeln bränner fett och sparar pengar, bilen bränner pengar och skapar fett”.
Tummen upp för hyrbil och bilpool
Både Lena och Palle tycker att bil kan vara praktiskt ibland, men då kan man hyra, tycker de. Lena är dessutom medlem i en bilpool som hon utnyttjar en-två gånger i månaden, mest när hon ska iväg och rida.
Men hur gör Lena nu till vintern, blir det kollektivtrafik igen då?
– Nej, jag har redan börjat kika på vinterdäck. Att cykla är verkligen beroendeframkallande!
Och nu får Palle idén att börja använda sin cykel mer, den står bara parkerad i förrådet just nu.– Jag ska kolla om den ens står kvar, säger han och skrattar.
Text: Elin Dunås
Biltrafiken ökar, kollektivresandet minskar…
I juli i år fanns 4,61 miljoner bilar i den svenska trafiken. Det är en liten ökning från juli 2012 då siffran var 4,57 miljoner bilar.
Samtidigt ökar cyklandet kraftigt i storstäderna (inte i landet som helhet), på grund av ökad arbetspendling och att cykeln ses som ett motionsredskap i allt högre grad.
Det tillverkas fler cyklar än bilar i världen, 96,6 miljarder cyklar jämfört med 46,8 miljarder bilar (september 2013).
Det totala resandet inom Sverige har nära åttafaldigats sedan 1950. Kollektivtrafikens andel av resorna (flyg ej inräknat) har dock minskat från 57 procent 1950 till 17 procent 2011.
Källor: SCB, svenskcykling.se, www.worldometers.info, trafikanalys.se
6 fördelar utan bil i stan
- Bättre kondition och hälsa
- Mer pengar över – Lena sparar 3 500 kr/mån på sitt nya bilfria liv (och ytterligare 500 på att cykla)
- Staden känns ny när du upptäcker den i långsammare tempo och på alternativa vägar
- Du slipper bilköer och att leta efter parkering
- Om du reser kollektivt kan du nyttja tiden till att läsa, facebooka och kanske jobba
- Du sparar massor med tid – en bil kräver mycket omsorg